Crisiscommunicatie op sociale media

Wanneer er over crisiscommunicatie gesproken wordt, krijgen veel mensen het Spaans benauwd. We communiceren namelijk liever niet over negatieve dingen. Maar soms doe je dat beter wel. Crisiscommunicatie is een strategie waarmee je jouw doelpubliek geruststelt en de kalmte bewaart. Want soms is het slimmer om tijdig te communiceren dan bewust te zwijgen. Wij geven je vijf tips voor duidelijke crisiscommunicatie op social media.

Informeer je klanten op een duidelijke manier

Om de rust te kunnen bewaren, is het belangrijk dat mensen duidelijk geïnformeerd zijn én blijven. Zorg ervoor dat je communicatie consequent en consistent blijft gebeuren en zaai vooral geen verwarring. Berichten op social media mogen hierbij gerust wat langer zijn. Omdat mensen actief op zoek gaan naar informatie zullen ze blijven lezen, ook al is je bericht wat uitgebreider.

Bewaar de rust

Wanneer je nog niet op de hoogte bent van alle feiten, post dan iets zonder al te diep in te gaan op de feiten. Het is in eerste instantie belangrijk om te reageren en je klanten gerust te stellen. Wees eerlijk wanneer je zelf nog niet alles op een rijtje hebt. Verspreid zeker geen nep nieuws. Zo weten ze dat jullie de situatie aanpakken. Rust betekent dat het vertrouwen blijft.

Beantwoord prangende vragen

Hierbij kan het handig zijn een Q&A op te stellen. Welke vragen leven er bij je doelpubliek en kan je hier een duidelijk antwoord op geven? Er proactief op inspelen zorgt voor vertrouwen bij de lezers van je bericht. Opnieuw: zorg ervoor dat de informatie die je verspreidt gebaseerd is op feiten en check je bronnen.

Pas je ‘tone of voice’ aan

Maak je berichten persoonlijk en gebruik de nodige empathie. Een crisissituatie is vaak moeilijk voor bepaalde personen, toon daar ook begrip voor. Pas echter op en laat emotie niet overheersen, behoud steeds de link met de feiten!

Centraal aanspreekpunt

Spreek af dat één persoon je social media berichten scant en indien mogelijk ook beheert. Op dit moment is het – nog meer dan anders – essentieel dat je communicatie consistent is en dus een bepaalde schrijfstijl bewaart.

 

Hulp nodig? Wij helpen je graag op weg!