Hoe kies ik een marketingbureau dat bij mijn bedrijf past?

Aangezien je een antwoord zoekt op bovenstaande vraag, weet je hoe belangrijk het is om jezelf te promoten en klanten aan te trekken. Maar da’s niet altijd even gemakkelijk.

Hoe begin je daar aan? Welke mogelijkheden zijn er om marketing te doen? Je kent social media. Je kent Mailchimp. Je post af en toe iets op LinkedIn. Je hebt al gehoord van SEO. Te veel bomen om het marketingbos nog te zien.

En daar kan een marketingbureau bij helpen. Een marketingbureau heeft de expertise en de middelen om jouw bedrijf te promoten.

Maar hoe kies je nu een marketingbureau? Wij helpen je met dit stappenplan om je keuze te maken. 

Stap 1: bepaal je doelen.

Het allerbelangrijkste is om zelf goed te weten wat je wil. Waarom contacteer je een marketingbureau?

Wat zijn jouw verwachtingen van een marketingbureau?  

Wil je meer klanten aantrekken? Je naamsbekendheid verbeteren? Een huisstijl laten maken? Meer personeel vinden?

Afhankelijk van je verwachtingen, moet je een gespecialiseerd online marketingbureau vinden. Als je een huisstijl wil laten maken, moet er een grafisch designer in house aanwezig zijn. Als je alles wilt uitgeven van je online marketing, moet het bureau zowel webdesigners als marketeers in huis hebben.

Hoe MaesMedia naar jouw doelen kijkt

Jouw doelen zijn een cruciaal onderdeel van onze samenwerking. Als je een kennismakingsgesprek met ons inplant, kan je je op verschillende vragen verwachten. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Wat wil je bereiken met je marketing?
  • Wat verwacht je van ons?

Maar we kijken ook verder, hoe jij het momenteel al aanpakt.

  • Wat maakt jouw bedrijf anders?
  • Hoe houd je je huidige klanten tevreden?
  • Wat is de grootste hindernis die klanten ondervinden om bij jou te kopen?

Dat zijn voor ons ook doelen om aan te werken. Positionering, onderhoud van bestaande klanten, verbetering van je sales flow.

Stap 2: expertises en diensten van het marketingbureau

Zoals we hierboven al aanhaalden, is het belangrijk om te weten welke doelen je wilt bereiken. Een grafisch designer kan mooi ontwerpen, maar heeft niet de expertise om e-commerce platformen te bouwen die gekoppeld zijn aan je ERP-pakket.

We nemen aan dat je ongeveer wel een idee hebt van wat je wilt bereiken. Dat hadden de meeste van onze klanten wel, wanneer wij ze leerden kennen. Daarom geven we hieronder een samenvatting van wat MaesMedia jou kan bieden.

Webdesign

Een succesvolle marketingstrategie begint bij een uitstekende website. Daarom denken wij vooraf met je mee over de doelstellingen van jouw website. Wij hechten niet alleen waarde aan jouw wensen en doelen, maar kijken vooral naar de behoeften van je klanten. Op deze manier kan jij hier maximaal van profiteren.

Onze expertises in webdesign omvatten:

  • Websites met een marketingplan
  • Webshops / E-commerce
  • Platformen voor klanten of personeel
  • Koppelingen met CRM of ERP
  • Virtuele rondleidingen
  • SEO
  • Custom modules

Online marketing

Als jouw doelgroep 'iedereen' is, dan is het tijd om bij te sturen. Het is namelijk onmogelijk om met één boodschap en één product of dienst iedereen te bereiken. Het bepalen van je doelgroep is dan ook één van de belangrijkste stappen in je marketingstrategie.

Je volledige communicatie hangt af van je doelgroep. Het gaat niet alleen om wat je communiceert, maar ook op welke manier je communiceert. Door je doelgroep te kennen, weet je welke communicatiekanalen het beste werken en welke boodschap je moet overbrengen.

Onze expertises omvatten onder andere: 

Grafisch ontwerp

Als bedrijf is het belangrijk om op te vallen tussen de concurrentie en gezien te worden. Maar wist je dat een goede huisstijl hierbij een cruciale rol speelt? Een huisstijl gaat namelijk veel verder dan alleen een bedrijfsnaam en een logo ontwerpen.

Enkele expertises in grafisch design:

  • Ontwerp logo
  • Ontwerp huisstijl
  • Ontwerp drukwerk (folders, magazines, beursstanden, kledij, …)
  • DTP

Foto & video

Stockfoto's en -video's zijn een handige oplossing voor startende bedrijven die op zoek zijn naar goed beeldmateriaal voor folders en andere marketingmaterialen. Maar laten we eerlijk zijn, een professionele uitstraling vereist toch echt eigen beeldmateriaal. Je herkent een stockfoto immers meteen.

Om je bedrijf, medewerkers en aanbod op een professionele manier te presenteren, heb je dus eigen bedrijfsfoto's en bedrijfsvideo's nodig. Goede foto's zijn essentieel voor een professionele uitstraling van je website, brochure, social media en andere marketingkanalen.

Enkele expertises:

Stap 3: locatie van het marketingbureau

Beter een goeie buur dan een verre vriend. Maar wat is ‘ver’? En zeker tijdens deze digitale tijden vol Zoom en Teams. Iedereen kan makkelijk online meeten.

In ieder geval, het is vaak gemakkelijk om een marketingbureau van in de buurt te vinden.

Locatie van MaesMedia: Geel, het hart van de Kempen

Ook al zitten wij in de digitale sector, er gaat toch niets boven face-to-face contact. Een digitale meeting kan handig zijn om even snel de koppen bij elkaar te steken, uiteraard. 

Onze klanten zitten in een ruime straal rondom ons kantoor in Geel. De meeste klanten bevinden zich ergens tussen Essen en Hasselt. Da’s inderdaad best een groot stuk, maar zeker doenbaar met de auto.  

Stap 4: reviews van marketingbureaus

Allright, een marketingbureau in de buurt. Kleine tip: zoek altijd even naar reviews op Google. Een kort puntje, maar wel een belangrijk. Reviews zijn namelijk belangrijk.

Stap 5: portfolio en branche-ervaring

Sommige klanten vinden branche-ervaring heel belangrijk, andere weer niet. Die keuze laten we aan jou over. Vind jij het belangrijk dat we al klanten hebben in je branche? Neem dan zeker eens een kijkje bij onze klanten. Zo hebben wij wel wat klanten in de bouwsector, industriële sector, retail, uitvaart, advocaten, ... Heel divers eigenlijk. 

Onze filosofie: wij snappen marketing, jij snapt je product/dienst. MaesMedia probeert jouw marketingafdeling te zijn. Wij leren jouw dienst kennen door goed samen te werken, en samen bereiken we mooie resultaten.

Stap 6: budget van het marketingbureau

Is er een budget dat je voor ogen hebt? En strookt dit met de doelen die je eerder al bepaalde? We willen graag een budget geven, maar da’s nogal moeilijk. Een simpele website kost niet hetzelfde als een e-commerce platform met ERP-integratie.

Daarom maken wij voor elke klant steeds een offerte op maat en een uitgewerkt voorstel. Dan ken je perfect onze prijzen.

Het enige wat we wel al kunnen zeggen: kwaliteit boven budget. Wij boeten niet in op budget om een minder resultaat af te werken.

Stap 7: samenwerking tussen jou en het marketingbureau

De klik. Die is belangrijk. Niet alleen de kliks naar je website, maar ook de klik met je marketingbureau. En dat vinden wij zélf ook. Wij gaan zélf op zoek naar een positieve samenwerking. In een kennismaking is het ook belangrijk dat de klik langs onze kant er is.

Bij MaesMedia zijn we trots op onze klanten, stuk voor stuk ambitieuze en positieve ondernemers. Wanneer we aan onze klanten vragen waarom ze hun bedrijf gestart zijn, is passie vaak het antwoord dat bovendrijft. En dat is precies waarom we zo graag met deze mensen werken.

Mensen met een sterke passie en ambitie zijn de ideale klanten voor MaesMedia. Deze eigenschappen zorgen voor een enorme motivatie en gedrevenheid, wat resulteert in prachtige projecten en succesvolle samenwerkingen.

Dit is wat MaesMedia belangrijk vindt in een samenwerking:

Een nauwe samenwerking

Bij ons ben jij geen klant, maar een partner. We willen niets liever dan jouw marketingteam zijn en samen werken aan het succes van jouw KMO. En dat kan alleen met een nauwe en leuke samenwerking.

Daarom is het voor ons zo belangrijk om jou door en door te leren kennen. We willen weten wat jou drijft, wat jouw doelen zijn en waar jij als ondernemer naar toe wilt. Want hoe meer we elkaar betrekken, hoe beter we kunnen samenwerken en hoe groter jouw succes kan zijn.

Geen contracten 

Bij MaesMedia hechten we veel waarde aan onze klanten. Het is voor ons vanzelfsprekend dat klanten bij ons blijven omdat ze tevreden zijn, en niet omdat ze vastzitten aan een contract.

Wij geloven in samenwerken in vertrouwen en transparantie. Dat betekent dat we altijd eerlijk en open zijn in onze communicatie en dat we samen streven naar de beste resultaten voor jouw bedrijf.

Proactiviteit 

Bij MaesMedia gaan we verder dan enkel het uitvoeren van opdrachten. Als marketingteam vinden we het belangrijk om proactief met je mee te denken en voorstellen te doen over hoe we samen nog betere resultaten kunnen behalen.

Transparantie

Of het nu gaat om onze manier van werken, onze facturatie of onze communicatie, we zorgen ervoor dat alles helder en duidelijk is. Want alleen op die manier kunnen we een (h)echt marketingteam zijn voor jouw onderneming

Michaël Daems

Het kiezen van een marketingbureau kan een uitdaging zijn.

Maar, met het bovenstaande stappenplan wordt het proces een stuk eenvoudiger. Door je doelen te bepalen, onderzoek te doen, referenties en reviews te bekijken, een afspraak te maken, naar de prijs te vragen en een weloverwogen keuze te maken, vind je het marketingbureau dat bij je past en dat je helpt je doelen te bereiken.

 Herkende jij jezelf in bovenstaande manier van denken? Dan leren we je graag kennen!

Dit soort artikels in je mailbox ontvangen?

Vul hieronder je gegevens in en krijg onze blogartikels automatisch aan.

Deze site is beveiligd met Google reCAPTCHA. Privacy - Voorwaarden

Lees nog meer berichten

DTP bureau voor al jouw grafische designs

DTP bureau voor al jouw grafische designs

Hoe je bedrijfsevenement promoten? (ideeën en voorbeelden)

Hoe je bedrijfsevenement promoten? (ideeën en voorbeelden)

Als je bedrijf evolueert, moet je marketing volgen. Voorbeeld: Gehaco.

Als je bedrijf evolueert, moet je marketing volgen. Voorbeeld: Gehaco.

Wat is het verschil tussen UX en UI?

Wat is het verschil tussen UX en UI?

Marketing voor KMO’s: voorbeelden en tips

Marketing voor KMO’s: voorbeelden en tips

Behind the scenes bij de huisstijl van Strength Studio

Behind the scenes bij de huisstijl van Strength Studio