Hoe krijg je meer conversies?

Online marketing is meer dan louter kliks en verkeer genereren. Een bezoeker blijft jammer genoeg slechts een bezoeker wanneer die meteen weer afhaakt van je landingspagina of website. Je wilt echter dat jouw bezoekers klanten worden door een actie te ondernemen waar jij voordeel uithaalt. In marketingwoorden heet deze actie een ‘conversie’. Maar hoe zorg je ervoor dat je marketingacties leiden tot effectieve conversies? Ontdek hieronder vijf tips om je conversies te optimaliseren.

In de praktijk merken we vaak dat goede advertenties niet altijd succes garanderen. Ze leiden tot heel wat kliks en verkeer, maar daar stopt het vaak. Eens bezoekers op een website landen, converteren ze nog niet per se. Je schiet je pijlen mis: je geeft geld uit aan marketing zonder je doel te bereiken. Hoe zorg je er dan voor dat bezoekers wél converteren? Optimaliseer de kwaliteit van jouw landingspagina en stem inhoud, design en technologie op elkaar af.

1. Zorg voor een eenduidige call to action

Een call to action, of simpelweg CTA, is de knop die jouw websitebezoekers aanspoort om te converteren. Denk aan een 'bestel nu', 'neem contact op' of 'solliciteer'. Wanneer je aan online marketing doet, is het belangrijk om een call to action te plaatsen. Je laat niet zomaar bezoekers naar je website komen om ze vervolgens geen actie te laten ondernemen. Nee, je maakt van de gebeurtenis gebruik om hen te laten converteren: contact opnemen, offerte aanvragen, online aankopen doen...

Maak je knop wervend en eenduidig. Nog te vaak zijn call to actions onduidelijk voor websitebezoekers wat ze net moeten doen. Een 'klik hier' of 'lees meer' zegt letterlijk niéts over het gevolg van die klik. Zorg er daarentegen voor dat de CTA aanzet tot actie. Hetzelfde geldt voor dubbelledige knoppen als 'contacteer en vraag offerte'. De kans is groot dat je websitebezoeker slechts één van die twee taken wil doen: louter contact opnemen of een offerte aanvragen. Het is dan best verwarrend als je ze meteen allebei moet aanklikken. Maak beter voor elke gebruikerstaak een aparte actie of knop. 

Voorbeelden van eenduidige CTA's:

  • Bestel nu
  • Ontvang gratis offerte
  • Probeer 30 dagen gratis
  • Solliciteer voor de job van je leven

2. Laat je CTA opvallen

Verhoog aandacht waar het belangrijk is en beperk afleiding. Is het in één oogopslag duidelijk waar je knop zich bevindt? Zorg ervoor dat je CTA er uitziet als een knop. Geef het een 3D-look, gebruik randjes, een hover effect of schaduw... Kortom, zorg ervoor dat het er klikbaar uitziet.

Daarnaast is het belangrijk dat je voldoende witruimte rond je knop voorziet. Je wilt niet dat bezoekers worden afgeleid door wat er vlak naast je knop staat, toch? 

Je kunt bovendien gebruikmaken van hiërarchie in je knoppen. Zijn er bijvoorbeeld twee opties, dan wil je dat je voornaamste conversie het hardst opvalt. Maak een onderscheid tussen de hoofdtaak en de subtaak:

call-to-action: primaire en secundaire knop

3. Maak je pagina leesbaar voor iedereen

Websitebezoekers moeten je pagina kunnen lezen. Dat is logisch. Maar dat blijkt minder evident als je weet dat 20% van de internetgebruikers een beperking heeft. Denk aan slechtzienden, slechthorenden, personen met een motorische handicap, ouderen... Het is belangrijk dat je pagina ook voor hen toegankelijk en leesbaar is. Niet alleen omdat je anders een groot klantsegment mist, maar ook omdat zoekmachines zien hoe toegankelijk je pagina is. 

Tips voor een toegankelijke website:

  • gebruik h1 voor paginatitels of hoofdings, gebruik h2 of lager voor subtitels
  • gebruik een contrastgrid wanneer je knoppen ontwerpt
  • formuleer beschrijvende links, geen 'klik hier'
  • voorzie afbeeldingen van een alt-tekst

4. Gebruik USP's

"What's in it for me?". Je wilt dat je bezoekers converteren op jouw website, en dat is goed voor je business. Maar hebben je bezoekers er zelf baat bij om te converteren? Overtuig hen door unieke kenmerken, of USP's, te plaatsen in de buurt van jouw knop. Wat typeert jouw dienstverlening tegenover de concurrent? Waarom kopen klanten bij jou en niet elders? Maak duidelijk hoe en waarom de conversie het leven van je websitebezoeker beter maakt. Want er is werkelijk niemand die louter converteert om jouw organisatie beter te maken. Door de voordelen van jouw bedrijf op te sommen, geef je bezoekers dat extra duwtje in de rug. 

Voorbeelden van USP's:

  • Vandaag besteld, morgen in huis
  • 30 dagen gratis proberen
  • Verfstalen op maat
  • Eigen plaatsingsdienst

5. Meten is weten

Laat je niet in de maling nemen door artikels als "Dit is de beste kleur voor je CTA" of buikgevoel. Conversies optimaliseren is enorm context- en publiekafhankelijk. Wat voor bedrijf A werkt, werkt daarom niet voor bedrijf B. Maar hoe kun je het kaf van het koren scheiden en de juiste keuzes maken? Door te testen en te meten. 

Eén van de populairste meetmethodes in conversie-optimalisatie is A/B-testing. Daarbij ga je twee verschillende knoppen testen om zo te weten hoe jij best in de roos schiet. Niet alleen knoppen kun je testen. Ook titels, paragraafteksten, knopplaatsingen... kun je testen. Want meten is weten, en enkel zo garandeer je succes. Geen idee hoe je zo'n A/B-test opzet? Laat ons helpen en neem contact op

Wil jij aan de slag met conversie-optimalisatie? Laat MaesMedia een CRO-audit uitvoeren op je website, of ga zelf aan de slag met meer tips dankzij ons e-book over conversie-optimalisatie.