SEO 2020 – Hoe zorg je ervoor dat Google je graag ziet?

In 2020 zal de manier van online communiceren ongetwijfeld weer enorm evolueren. Na de grote aanpassing in de Google algoritmes eind vorig jaar, zien we dat inhoud en context een steeds grotere rol gaan spelen. Welke ontwikkelingen zich nog zullen voordoen en hoe je kan zorgen voor een betere ranking in Google leggen we je hier uit. 

Context is key

Door de recente updates is Google in staat teksten nog beter te interpreteren dan voorheen, eenvoudig gezegd: Google verstaat mensentaal almaar beter. Hierdoor zal je nog meer aandacht moeten schenken aan duidelijke teksten op je website. Door een duidelijke structuur (headings, alinea’s,...) in je website te brengen en waardevolle content aan te bieden, zal je ranking verbeteren.

Content met waarde

Het is voor Google ook erg belangrijk dat wat je zegt ook waarheidsgetrouw is. Websites die enkel een mening verkondigen zullen lager in ranking komen dan professionele websites met onderbouwde communicatie. Wees dus niet bang om te veel of te open te communiceren, zolang de inhoud waardevol is, zal dit enkel positief zijn voor jouw ranking in Google. Jouw waardevolle inhoud zal gewaardeerd worden, wat zorgt voor meer links naar jouw website en jouw open communicatie zal ervoor zorgen dat mensen je als betrouwbaar gaan zien.

De revival van de blog

Terwijl online communicatie in het social media tijdperk heel vaak wordt bestempeld als vluchtig en kort, zien we dat mensen steeds vaker op zoek gaan naar diepgang. Deze toegevoegde waarde kan je aanbieden door een blog te schrijven. Maar let op, een blog is niet zomaar een stukje tekst met wat kernwoorden over een bepaald onderwerp! Om in Google te scoren met je blog zal je moeten inzetten op zogeheten monsterblogs met een minimum van 2000 woorden. Het kost wat meer inspanning, maar de meerwaarde van zo’n blog is groot. Deze blogs zijn niet vluchtig, je kan deze waardevolle content jarenlang voor jou laten werken. Door je blog aan te vullen met waardevolle afbeeldingen, video’s of ander materiaal, wordt de inhoud alleen maar rijker en jouw ranking alleen maar beter.

Analyseer jouw potentiële klant

Mensen die jouw product of dienst al kennen, zullen gemakkelijk de weg vinden naar jouw website. Maar heel vaak consulteren mensen Google als ze met een probleem zitten of op zoek zijn naar iets specifieks. Ze willen niet altijd meteen een product kopen, ze zijn zich vaak zelfs nog niet bewust dat wat jij aanbiedt een mogelijke oplossing kan zijn voor hun probleem. Speel daarom in jouw teksten goed in op mogelijke problemen of vragen die mensen zullen formuleren op Google, zo zal ook deze groep mensen gemakkelijk bij jou terechtkomen. Verkoop je bijvoorbeeld ventilatiesystemen, speel dan in op de vraag “hoe het e-peil van mijn woning optimaliseren”.  

Individuele voorkeuren

Heb je verschillende types klanten? Dan zal je ook daar meer rekening mee moeten gaan houden. Je website zal meer bekeken worden wanneer mensen zich kunnen vinden in wat je schrijft en aanbiedt. Zorg dus dat jouw SEO hierop inspeelt, want Google zal steeds meer gaan kijken naar individuele ervaringen en de zoekresultaten daarop afstemmen.

Vloeiend taalgebruik

De opkomst van Voice Search is niet meer te stoppen. Iedereen stelt wel eens een vraag aan Siri of Google Assistant via zijn smartphone of in de wagen en deze technologie blijft razendsnel evolueren. Ook hier zal je rekening mee moeten houden in jouw SEO strategie. Hoe? Bij voice search zijn de zoekopdrachten meestal geformuleerd als een vloeiende vraag en niet in kernwoorden zoals bij een getypte zoekopdracht, zorg er dus voor dat jouw content hierop inspeelt, ga na welke relevante vragen (wie? wat? waar? wanneer? hoe?) jouw potentiële klanten zullen stellen en pas deze toe op jouw website.

Hou rekening met visueel zoekgedrag

Een evolutie die we zeker in de gaten moeten houden is die van visual search. Mensen gaan steeds vaker foto’s nemen van producten die ze leuk vinden en gelijkaardige producten zoeken via Google. Zeker voor e-commerce is dit een erg waardevolle evolutie, tenminste, als je er correct op inspeelt door op jouw website duidelijke productafbeeldingen met beschrijvende data te voorzien.

Lokale vindbaarheid

Vaak zijn mensen op zoek naar iets wanneer ze onderweg zijn, denk aan een leuk restaurant of de dichtstbijzijnde supermarkt. Wanneer je Google data en lokale SEO op punt staan, zullen deze mensen je snel en eenvoudig kunnen bereiken. Zorg er zeker voor dat je telefoonnummer staat ingevuld in je Google My Business Account, zodat mensen je door 1 klik kunnen opbellen. Andere manieren om sneller lokaal gevonden te worden zijn bijvoorbeeld het vermelden van steden of gemeentes of het opzetten van lokale landingspagina’s. Ook klantenreviews op Google zijn hier erg waardevol om beter gevonden te worden.

Website-optimalisatie

Niet enkel door het aanbieden van waardevolle inhoud zal je hoger scoren in Google, zie dit steeds in combinatie met de structuur, responsiveness en snelheid van je website. Door een gebruiksvriendelijke website aan te bieden waar mensen eenvoudig hun weg op vinden en snel bij de juiste, waardevolle info terechtkomen, zullen ze langer op jouw website blijven. Hoe langer ze op jouw website blijven, hoe beter je scoort in Google!