Zelf aan de slag met Facebookadvertenties: 10 do’s en don’ts

Adverteren op Facebook, hoe begin je daar nu eigenlijk aan? In dit artikel overloop ik 10 do’s en don’ts die je altijd in je achterhoofd moet houden.

1. DO: stel een kleine, specifieke doelgroep op

Dit is niet enkel de eerste tip, maar ook de allerbelangrijkste. Voordat je aan de slag gaat met Facebookadvertenties, moet je weten aan wie je deze gaat richten. Plaats jezelf in de schoenen van je klant en probeer je doelgroep zo duidelijk mogelijk te definiëren.

2. DON’T: go with the flow

Let’s be real, 99% van de tijd scrollen we door onze timeline omdat we ons vervelen. Het is dus belangrijk om de aandacht te trekken door anders te zijn dan je concurrenten. Doe vooral NIET wat iedereen doet en wissel af met je berichten. Plaats eens een video, een quote, een testimonial of een poll. Alles kan en alles mag.

3. DO: duik in je statistieken

Misschien niet één van je favoriete bezigheden, maar wel een heel leerrijke.

Met deze data kun je verschillende vragen beantwoorden over je bedrijf. 

Ga op zoek naar je ‘best time to post’ en ontdek zelf of je doelgroep van korte of lange berichtjes houdt. Er is geen algemene regel, doe wat het beste is voor je doelgroep.

4. DON’T: ga voor kwantiteit

Het succes van je bedrijf hangt echt niet af van het aantal berichten (kwantiteit) op je Facebookpagina. Waar het wel van afhangt, is de kwaliteit van de berichten die je deelt. Als jij 10 berichten kan opstellen met kwalitatieve content voor je doelgroep, doe dat dan. Als dit niet het geval is, forceer het dan ook niet.

Stel jezelf bij elk bericht de vraag: “Wat is de meerwaarde voor mijn klant?”

5. DO: testen, testen, testen

Voordat je een groot budget steekt in je Facebookadvertenties, raad ik je aan om zo veel mogelijk verschillende advertenties of doelgroepen te testen. Maak eens een onderscheid tussen tekstberichten en video’s en kijk in je statistieken wat je het meeste oplevert. Door al deze tests zal het duidelijk worden waar je net meer en minder budget in moet steken.

6. DON’T: focussen op likes

Focus niet op het aantal likes, maar op het doel van een advertentie of post. Wil je meer bekendheid creëren of wil je meer verkeer naar je website? Zorg er altijd voor dat je er meer uithaalt dan alleen maar likes, want voor zover ik weet kun je hier nog geen brood mee betalen.

7. DO: recycle

Heb je een post of advertentie van enkele maanden geleden die enorm goed presteerde? Waarom zou je deze dan niet opnieuw gebruiken? De kans dat je doelgroep de post nog herinnert, is miniem en jij hebt er geen extra werk aan, win-win!

8. DO: legale lokvogelpraktijken

Zoals eerder vermeld: met enkel likes kom je niet ver. Nee, jij hebt klanten nodig. Gelukkig zijn er tal van manieren om deze klanten naar je bedrijf te lokken. Denk maar aan het organiseren van een winactie of het geven van een tijdelijke korting. Probeer de klant te overtuigen om eens bij jou te komen i.p.v. bij de concurrent. Als je ze voor de eerste keer binnen krijgt, is het gemakkelijker om ze te behouden.  

9. DO: vertrouw op Facebook

Facebook is op vlak van marketing een echte mastermind. Dit hebben ze te danken aan de bodemloze dataput van al hun gebruikers. Vertrouw dus gerust op het platform bij het opstellen van advertenties. Zo kan je kiezen voor een automatische bieding of kan je het heft in eigen handen nemen. Het verschil is echter dat Facebook perfect weet wie je bent als bedrijf en welke advertentieruimte voor jou het meest interessant is. Je stelt een maximumbudget in en Facebook doet de rest. Ook is er een optie om een look-a-like doelgroep opstellen die overeenkomt met de karakteristieken van je bestaande doelgroep. Zo bereik je telkens opnieuw potentiële klanten.

10. NEVER mess with a winning ad

Heb je een advertentie lopen die het supergoed doet? Prima! Maar blijf er dan nu alstublieft af. Verhoog het budget niet en pas de doelgroep niet aan. Laat de advertentie zijn gang gaan. Wat je wel kan doen, is de advertentie letterlijk kopiëren en eventueel een hoger budget of een andere doelgroep instellen om te testen of dit ook goed werkt. But never mess with a winning ad!   

Ziezo, de basics van Facebookadvertenties onder de knie. Wil je echter een stapje verder gaan en het aan een professional overlaten? Aarzel dan niet om één van onze collega’s te contacteren