Storytelling in marketing

Ongetwijfeld één van de buzzwords van de laatste jaren: Storytelling!

Succes is onlosmakelijk verbonden met een sterk verhaal. En een sterk verhaal is er eentje dat geloofwaardig is voor al jouw stakeholders. Van klanten tot aandeelhouders en potentiële mederwerkers. Authentiek en inspirerend zijn is de boodschap, want dit schept vertrouwen en zet aan tot actie! 

Maar hoe doe je dat nu, een sterk verhaal opbouwen? Wij geven je enkele handige do’s en don’ts mee!

Bepaal het verhaal achter jouw merk

Wist je dat de mens complexe dingen veel beter onthoudt wanneer ze in de vorm van een verhaal gebracht worden? Giet jouw geschiedenis en kernwaarden in een sprekend verhaal en je zal merkherinnering gaan versterken. 

Vooraleer je jouw merkverhaal opbouwt, moet je je eerst en vooral afvragen: 

  • waar sta ik voor, 
  • welke emotionele meerwaarde of gerichte oplossing kan ik met mijn merk bieden, 
  • en waardoor gaat mijn publiek er een connectie mee voelen? 

Keep it real 

Belangrijk hierin is dat je niet gaat overdrijven, het verhaal dat je vertelt moet écht zijn. Vertel zeker geen sprookjes, maar wees oprecht. Ieder merk heeft een eigen verhaal, gebruik het op een creatieve manier om je klanten te binden.

Wees niet bang om daarbij het gezicht achter jouw merk of bedrijf te tonen. Want onthoud: mensen doen veel liever zaken met mensen dan met bedrijven! Denk bijvoorbeeld aan Elon Musk van Tesla, zijn excentrieke persoonlijkheid levert zonder twijfel een essentiële bijdrage aan de populariteit van het merk. 

Als jouw merkverhaal er staat, kan je beginnen met het verder uitschrijven van jouw storytellingstrategie. 

Maak van jouw klant het hoofdpersonage

Een veel gemaakte fout is dat merken hun verhaal gaan vertellen vanuit hun eigen standpunt. 

Ontdek de meest gemaakte marketingfouten 

Hier zal jouw potentiële klant echter geen aandacht voor hebben. Je moet de klant als het ware uitnodigen in jouw verhaal. De klant is de held, het hoofdpersonage en de rol van jouw merk is om hen succesvol te begeleiden door de uitdagingen in hun leven. De klant heeft een probleem en zoekt een route naar succes. 

Hoe maak je dat concreet? 

Wanneer je een verhaal brengt over het ontstaan van jouw merk, toon dan hoe dit een meerwaarde voor hen betekent. 

Wanneer je op zoek gaat naar nieuwe werknemers, toon dan hoe leuk het is om bij jouw bedrijf te werken en welke mooie resultaten er gerealiseerd worden. 

Leer meer over employer branding 

Wanneer je een nieuw product introduceert, geef dan aan hoe deze innovaties hun leven aangenamer zullen maken.

Engageer

Betrek je doelgroep ook op regelmatige basis in je verhaal, zodat ze zich verbonden voelen met jouw merk. Denk hierbij aan testimonials, wedstrijden of bijvoorbeeld een leuk fotoverslag van een event. 

En last but not least: weet dat jouw doelgroep jouw verhaal verder vertelt, als het maar interessant genoeg is. Het is daarom belangrijk in te spelen op wat zij belangrijk vinden. Wat speelt er in hun leven en wat maakt jouw content de moeite waard om te delen? 

Vergeet je call to action niet 

Verhalen vertellen is leuk, maar het uiteindelijke doel blijft nog steeds om beweging te krijgen in je doelgroep. Denk aan leads genereren, het aantal websitebezoekers doen stijgen, een verkoop sluiten of sollicitaties binnenhalen. 

Het blijft dus belangrijk om een call to action verwerken in je verhaal, zij het op een subtiele manier. Doe het niet constant, maar enkel wanneer het een relevante toegevoegde waarde betekent voor je verhaal. Zo zal het nooit opdringerig overkomen en blijft je je geloofwaardigheid behouden. 

Onthoud: storytelling is een langetermijnstrategie

Storytelling doe je niet zomaar voor even, het maakt deel uit van een langetermijnstrategie, waarbij (potentiële) klanten met je meegroeien en het uiteindelijke doel is om hen aan jouw merk te binden. 

Gelukkig was het nog nooit zo eenvoudig om na te gaan of jouw verhaal de juiste snaar raakt bij je publiek. In een digitale omgeving zie je meteen de resultaten van je inspanningen en kan je volop testen en bijsturen waar nodig. 

Michaël Daems

Hulp nodig om jouw verhaal naar buiten te brengen?

Het marketingteam van MaesMedia staat voor jou klaar om aan de slag te gaan! 

Dit soort artikels in je mailbox ontvangen?

Vul hieronder je gegevens in en krijg onze blogartikels automatisch aan.

Deze site is beveiligd met Google reCAPTCHA. Privacy - Voorwaarden

Lees nog meer berichten

Extra voorbeelden van video's die we maakten

Extra voorbeelden van video's die we maakten

Wat zijn content clusters en hoe gebruik je ze?

Wat zijn content clusters en hoe gebruik je ze?

Hoe kom ik op plaats één in Google?

Hoe kom ik op plaats één in Google?

Hoe kan je klanten beïnvloeden? (Cialdini principes en voorbeelden)

Hoe kan je klanten beïnvloeden? (Cialdini principes en voorbeelden)

Hoe bepaal je je USP? (Stappenplan en voorbeelden)

Hoe bepaal je je USP? (Stappenplan en voorbeelden)

Wat is AIDA en hoe helpt het je klanten overtuigen?

Wat is AIDA en hoe helpt het je klanten overtuigen?