Personeel vinden voor je evenement: 5 tips

  • Zoé Peleman:
  • Laatste update: 05-06-2025

Of je nu een groots, jaarlijks evenement op poten zet of juist iets kleiners viert binnen je team zoals een productlancering, één ding is zeker: bij elk event komt heel wat organisatie kijken, waardoor extra helpende handen goed van pas komen. 👋🏼

Kan je die intern snel regelen? Top! Maar als dat niet lukt, dan is het tijd om extern te kijken. Zie hier de volgende tips. 😉

Tip 1: schrijf vacatureteksten voor op je website

Een goeie vacaturetekst is het vertrekpunt van je zoektocht. Dit is de pagina waar geïnteresseerde collega’s zullen landen, hun eerste indruk vormen én beslissen of ze willen reageren. Het moet dus meteen goed zitten.

Wat mag er absoluut niet ontbreken?

  • Een duidelijke functietitel
  • Wat ze gaan doen
  • De plaats waar ze moeten zijn
  • Wat ze ervoor terugkrijgen (vergoeding, ervaring, sfeer)
  • Een duidelijke call to action

Hoe spreek je je toekomstige collega's dan aan?

Evenementen trekken een specifieke doelgroep aan en je tone of voice moet daarop afgestemd zijn. Vermijd dus saaie, formele teksten. Houd het luchtig, menselijk en vooral passend bij het soort event. 

  • Bij bedrijfsevents ligt de nadruk op representativiteit en betrouwbaarheid. Denk aan: “Jij bent professioneel, gastvrij en houdt van een strakke organisatie.”
  • Bij festivals mag het wat losser en jonger klinken. Denk aan: “Zin om deze zomer backstage te knallen op hét festival van het jaar?”

Meer tips over hoe je een goeie vacaturepagina schrijft, lees je in onze blog.

Tip 2: zet een vacaturepagina op die werkt

Een sterke vacaturetekst is één ding. Maar hoe die tekst wordt gepresenteerd, is minstens even belangrijk. Want als het er visueel niet uitziet, haken mensen gewoon af. Je vacaturepagina moet dus niet alleen informatief zijn, maar ook aantrekkelijk en gebruiksvriendelijk.

Je kan kiezen voor een tijdelijke landingspagina met een sollicitatieformulier of je integreert het vast op je huidige website. 

Wat mag er op deze pagina zeker niet ontbreken?

  • Jouw goeie vacaturetekst natuurlijk.
  • Veel beeldmateriaal! Laat zien hoe het eraan toe gaat voor en achter de schermen. Foto’s van andere teamleden werken hierbij het beste, maar ook sfeerbeelden van de vorige editie, …
  • Mobiele optimalisatie: de meeste sollicitanten bekijken je pagina vanuit hun smartphone. Zorg dat daarop alles vlot werkt.
  • Ervaringen van eerdere teamleden: getuigenissen maken het persoonlijk en geloofwaardig.
  • Laagdrempelig sollicitatieformulier, want hoe sneller iemand kan reageren, hoe beter.

En denk dan ook aan je zichtbaarheid! Gebruik zoekwoorden waar je doelgroep op zoekt, zoals “werken op festivals”, “eventcrew gezocht” of “vacature host(ess) evenement”. Zo zorg je dat je vacaturepagina ook effectief gevonden wordt op Google.

Leuke pagina's die we zelf voor onze klanten maakten: 

Happy builders van Ooms

Collega's worden aan het woord gelaten en er worden ook verschillende redenen gegeven waarom het zo leuk is om bij Ooms te werken (en dus ook waarom je zou moeten solliciteren). 

 

Vurige functies bij Ardor

Met een slider boordevol sfeerbeelden. 

Breng machines tot leven bij Promation

Een kort videofragment voegt een extra dimensie toe aan je vacaturepagina. Je gezicht achter het bedrijf komt zo ook meteen tot leven. 😉

Tip 3: verspreid je vacature via sociale media

Wil je snel de juiste mensen bereiken? Dan is sociale media onmisbaar in je rekruteringsstrategie. Je doelgroep zit namelijk niet alleen op jobplatformen, maar scrolt ook dagelijks op Instagram, LinkedIn, Facebook en TikTok.

Soms bereik je zelfs mensen die op dat moment niet actief op zoek zijn naar een job, maar wél getriggerd raken door een bericht in hun feed. Interesse aanwakkeren gebeurt vandaag vaak onverwacht, als je maar zichtbaar bent op het juiste moment, op de juiste plek.

Organisch bereik

Plaats je vacature op je eigen socialemediakanalen. Zorg dat je visuals eruit springen en je tekst meteen aanspreekt.

  • Voor zakelijke evenementen? Zet vooral in op LinkedIn en Facebook.
  • Voor jongere, luchtigere events zoals festivals? Dan zijn Instagram en TikTok onmisbaar.

Wil je zeker weten op welk platform je doelgroep actief is? Check onze blog waarin we dat voor je hebben uitgezocht.

Betalende advertenties

Wil je écht impact maken, sneller en gerichter? Dan is adverteren via sociale media de logische volgende stap. Denk aan Meta Ads (Facebook + Instagram), maar ook aan campagnes via LinkedIn en TikTok.

Zo’n campagne werkt op basis van:

  • Doelgroep targeting (leeftijd, interesses, locatie)
  • Aantrekkelijk beeldmateriaal en copy
  • Slimme budgetverdeling

Het opzetten van zo’n gerichte campagne vereist wel wat kennis. Geen zorgen: daar komen wij in beeld. We helpen je met strategie, opmaak en uitvoering, van targeting tot eindresultaat. Zo haal je het maximale uit je vacaturebudget.

Sociale media is geen nice-to-have meer in rekrutering. Het is een must. Wil je weten welke strategie het best werkt voor jouw vacature? We denken graag met je mee.

Tip 4: versterk je vacature met social proof

Employer branding draait om vertrouwen. En als je tijdelijk personeel zoekt, is het extra belangrijk om te laten zien waarom mensen voor jouw event willen werken. Wat maakt het leuk, waardevol of net onvergetelijk? 

  • Laat eerdere teamleden aan het woord. Denk aan quotes, testimonials of zelfs video-interviews. Misschien zijn er wel teamleden die elk jaar terugkeren, dat zegt genoeg.
  • Gebruik beelden die de sfeer vangen. Foto’s van de crew in actie, behind-the-scenes content, aftermovies of sfeerbeelden. Hoe beter kandidaten zich kunnen inbeelden hoe het eraan toegaat, hoe sneller ze geneigd zijn om zich aan te melden.

Social proof is niet alleen waardevol, het is ook makkelijk te delen op je vacaturepagina en sociale media. Het versterkt je geloofwaardigheid en geeft meteen een gezicht aan je organisatie. Laat zien wie je bent. Laat anderen het vertellen.

Tip 5: zorg voor een vlot sollicitatieproces

Oké, we geven toe, dit is misschien niet iets wat je meteen van een marketingbureau verwacht, maar toch is het een belangrijke stap in het hele verhaal. Want je kan nog zoveel inspanningen doen om de juiste mensen aan te trekken, als je sollicitatieproces stroef verloopt, ben je ze misschien alweer kwijt.

Je vacaturepagina, de socialemediacampagne, het sollicitatieformulier … alles kan perfect op punt staan. Maar wat gebeurt er daarna?

  • Krijgt de kandidaat snel een antwoord?
  • Is het duidelijk wat de volgende stap is?
  • Wordt er op een persoonlijke manier gecommuniceerd?

Dat proces heb je als bedrijf zélf in handen. En geloof ons: het maakt echt het verschil.

In een eerdere blog gaven we al een hele reeks tips mee om je sollicitatieproces te verbeteren. Zeker de moeite om die er nog eens bij te nemen als je wil dat kandidaten niet alleen solliciteren, maar ook effectief aan de slag gaan.

Waar zijn die (helpende) handjes? 🙌🏼

Daar zijn ook wij heel benieuwd naar en begrijpen ook dat de zoektocht naar geschikt personeel een flinke uitdaging kan zijn. Voor een sterke employer branding verhaal, helpen wij jou graag.

Zoé Peleman

Dit soort artikels in je mailbox ontvangen?

Vul hieronder je gegevens in en krijg onze blogartikels automatisch aan.

Deze site is beveiligd met Google reCAPTCHA. Privacy - Voorwaarden

Lees nog meer berichten

Marketingbureau voor jouw employer branding

Marketingbureau voor jouw employer branding

Extra voorbeelden van video's die we maakten

Extra voorbeelden van video's die we maakten

Hoe meet je de ROI van Employer Branding?

Hoe meet je de ROI van Employer Branding?

Een écht goeie vacaturetekst, hoe schrijf je die? Stappenplan en tips

Een écht goeie vacaturetekst, hoe schrijf je die? Stappenplan en tips

Website gericht op employer branding: voorbeelden

Website gericht op employer branding: voorbeelden

Hoe je employer branding verbeteren: tips

Hoe je employer branding verbeteren: tips